Στις 6 Ιουλίου 2025, ένα ελληνόκτητο χύδην φορτηγό πλοίο δέχτηκε επίθεση στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, σε απόσταση 51 ναυτικών μιλίων νοτιοδυτικά της Al Hudaydah στην Υεμένη. Σύμφωνα με την United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), το περιστατικό σημειώθηκε στις 01:45 τοπική ώρα (10:45 UTC), όταν ομάδα ενόπλων που επέβαινε σε μικρά σκάφη άνοιξε πυρ με φορητά όπλα και αυτοκινούμενες χειροβομβίδες. Η ομάδα ασφαλείας του πλοίου ανταπέδωσε τα πυρά, ενώ η κατάσταση παραμένει υπό εξέλιξη.
Λεπτομέρειες της επίθεσης
Η UKMTO, υπηρεσία του Βασιλικού Ναυτικού του Ηνωμένου Βασιλείου που συντονίζει την ασφάλεια εμπορικών πλοίων σε περιοχές υψηλού κινδύνου, ανέφερε ότι το πλοίο βρισκόταν 122 χιλιόμετρα από τις ακτές της Σαουδικής Αραβίας. Οι αρχές διεξάγουν έρευνα για το περιστατικό, ενώ συνιστούν στα πλοία που διέρχονται από την περιοχή να κινούνται με αυξημένη προσοχή και να αναφέρουν οποιαδήποτε ύποπτη δραστηριότητα.
Απουσία Ελλήνων στο πλήρωμα
Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας, που μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δεν υπάρχουν Έλληνες μεταξύ των μελών του πληρώματος ή της ομάδας ασφαλείας του πλοίου. Επιπλέον, το πλοίο δεν φέρει ελληνική σημαία, αν και βρίσκεται υπό ελληνική διαχείριση.
Πιθανή εμπλοκή των Χούθι
Η επίθεση φέρει χαρακτηριστικά που παραπέμπουν σε ενέργειες των ανταρτών Χούθι, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Υεμένη και έχουν στο παρελθόν στοχοποιήσει εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι Χούθι, που ελέγχουν τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Υεμένης, έχουν πραγματοποιήσει από το Νοέμβριο του 2023 περισσότερες από 70 επιθέσεις σε πλοία, δηλώνοντας ότι στοχεύουν σκάφη με δεσμούς με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ ή το Ηνωμένο Βασίλειο, ως ένδειξη υποστήριξης προς τους Παλαιστινίους στη σύγκρουση στη Γάζα. Ωστόσο, πολλά από τα πλοία που έχουν δεχτεί επίθεση δεν είχαν καμία σύνδεση με το Ισραήλ, γεγονός που έχει προκαλέσει διεθνή ανησυχία.
Διεθνής αντίδραση και επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο, αναγκάζοντας πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν τις διαδρομές τους, προτιμώντας τη μακρύτερη και πιο δαπανηρή διαδρομή γύρω από τη Νότια Αφρική, αντί για τη Διώρυγα του Σουέζ. Το 2024, ο ΟΗΕ εξέδωσε την απόφαση 2722, καταδικάζοντας τις επιθέσεις και επιβεβαιώνοντας το δικαίωμα στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Επιπλέον, η επιχείρηση Prosperity Guardian υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, μαζί με ναυτικές δυνάμεις από τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ινδία, έχει αναπτυχθεί για την προστασία των πλοίων στην περιοχή.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα παραμένει τεταμένη, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να καλούνται να επανεκτιμήσουν τα μέτρα ασφαλείας τους, ενώ η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.