Μια προσπάθεια να επιβληθεί ένα εγκεκριμένο από την ΕΕ πρόγραμμα σπουδών ιστορίας στους μαθητές σε όλη την Ευρώπη έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τις σκληρές αριστερές παρατάξεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, αποκάλυψε η ιστοσελίδα The European Conservative. Την περασμένη εβδομάδα, οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν μια έκθεση που επιθυμεί να ορίσει την “ευρωπαϊκή ιστορική συνείδηση” σε μια συνεδρίαση της ολομέλειας στο Στρασβούργο.
Η έκθεση, η οποία προέρχεται από την επιτροπή παιδείας του Κοινοβουλίου, στοχεύει να καθορίσει τον ιδεολογικό τόνο ενός μελλοντικού προγράμματος σπουδών ιστορίας της ΕΕ και -σε ένα αποδεδειγμένα αριστερό κείμενο- περιγράφει ότι “ο σοβινισμός, τα στερεότυπα φύλου, οι ασυμμετρίες εξουσίας και οι διαρθρωτικές ανισότητες είναι βαθιά ριζωμένα στην ευρωπαϊκή ιστορία”.
Αντιμετωπίζει τις “αδικίες με βάση την εθνικότητα” ως ενσωματωμένες στην ευρωπαϊκή ιστορική εμπειρία και εγκρίθηκε με 19 ψήφους έναντι 7 την περασμένη εβδομάδα με την υποστήριξη ευρωβουλευτών από τις ομάδες του ΕΛΚ, της S&D και της Renew.
Η Γερμανίδα ευρωβουλευτής του ΕΛΚ Sabine Verheyen (ΕΛΚ) ήταν φαινομενικά η κύρια εισηγήτρια της έκθεσης. Ωστόσο, σύμφωνα με κοινοβουλευτικούς γνώστες, το ίδιο το κείμενο ξεκίνησε και επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον Τουρκοκύπριο ευρωβουλευτή Niyazi Kızılyürek από την ομάδα της σοσιαλιστικής Αριστεράς.
Μέλος του μαρξιστικού-λενινιστικού κόμματος ΑΚΕΛ, ο Kızılyürek απέσυρε το όνομά του από την έκθεση και στη συνέχεια την καταψήφισε στο στάδιο της επιτροπής λόγω των τροποποιήσεων επειδή συμπεριλήφθηκε ο κομμουνισμός ως ολοκληρωτικό σύστημα, αν και αφού είχε καθορίσει τον γενικό ιδεολογικό τόνο του εγγράφου.
Κατά τη στιγμή της δημοσίευσης, ο Kızılyürek δεν απάντησε σε αιτήματα του The European Conservative να εξηγήσει τη συνολική επιρροή του στην έκθεση.
Το κείμενο απορρίφθηκε από όλους τους ευρωβουλευτές των ομάδων ECR και ID, αλλά υπερψηφίστηκε εν μέρει με έξι ψήφους από την κεντρώα ομάδα του ΕΛΚ, παρά τις απόπειρες τροπολογιών του Γάλλου κεντρώου François-Xavier Bellamy να αμβλύνει την αριστερή κατεύθυνση της έκθεσης, όπως με την αφαίρεση των αναφορών στην ευρωπαϊκή ιστορία ως “σκοτεινή“.
Σε δήλωσή της στο The European Conservative, η ευρωβουλευτής του Εθνικού Συνασπισμού Catherine Griset -η οποία ψήφισε κατά της έκθεσης- κατήγγειλε τον απροκάλυπτο “αναθεωρητισμό” του κειμένου ως θεμελίωση ενός κοινού προγράμματος σπουδών ιστορίας της ΕΕ εις βάρος των κοσμοθεωριών που είναι προσανατολισμένες στα έθνη-κράτη.
Σύμφωνα με την Griset,
τα κράτη καλούνται να ξεχάσουν τις εθνικές ιστορίες και να διδάξουν στα σχολεία έναν ευρωπαϊκό μύθο που δεν θεωρεί την “Ευρώπη ως πολιτισμό” αλλά ως μια ομάδα λαών που έχουν μόνο μια σειρά από κοινά εγκλήματα.
https://twitter.com/GrisetCatherine/status/1747662932748443773
Κατηγορεί ευθέως το ΕΛΚ για την έγκριση του κειμένου που επηρεάζεται από την Αριστερά και εισβάλλει στις εθνικές αρμοδιότητες των κρατών μελών.
Ενώ η ΕΕ έχει περιορισμένη αρμοδιότητα στον καθορισμό των εθνικών προγραμμάτων σπουδών, υπήρξε μια δεκαετή προσπάθεια των ομοσπονδιακών να χρησιμοποιήσουν ως όπλο την εκπαίδευση σε μια προσπάθεια να θέσουν τα ιδεολογικά θεμέλια για ένα ενιαίο ευρωπαϊκό κράτος.
Αυτή η προσπάθεια αποεθνικοποίησης της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης και η προώθηση της αριστερής ιδεολογίας στο πλαίσιο της διδακτέας ύλης της ιστορίας αποτέλεσε αντικείμενο έκθεσης της Βρετανίδας ακαδημαϊκού Dr. Joanna Williams για το ερευνητικό ινστιτούτο MCC Brussels πέρυσι. Προειδοποίησε ότι οι εκπαιδευτικές πολιτικές που επηρεάζονται από την ΕΕ δίνουν έμφαση σε “αμαρτίες αντί για επιτεύγματα” σε ό,τι μαθαίνουν οι μαθητές, ως μέρος μιας ιδεολογικής σταυροφορίας κατά του έθνους-κράτους.