Δευτέρα, 24 Ιουνίου, 2024
Δευτέρα, 24 Ιουνίου 2024

«Τα Βατράχια»: Μια Κωμωδία με DNA Τραγωδίας της Έφης Μπίρμπα (και όχι τόσο του Αριστοφάνη)

Ημερομηνία:

Τελικά μας αρέσει η πρωτοπορία -έστω και στα βατράχια – ή όχι; 

Είμαστε ικανοί ως κοινό εμείς, οι απόγονοι του Αισχύλου και του Αριστοφάνη, να εκτιμήσουμε τις μοντέρνες και ανατρεπτικές διασκευές των σχεδόν «ιερών» θεατρικών μας κειμένων ή είμαστε τίποτα ανίδεοι, αγράμματοι gatekeepers;

Στη φετινή θερινή θεατρική μας σαιζόν, αναρωτηθήκαμε λίγο παραπάνω «πόσο πάτο πιάνει το βαρέλι». Τελικά είδαμε τόση ασχήμια και τόση πρόκληση για χάρη της πρόκλησης που επιτέλους το θεατρόφιλο κοινό δεν «ντράπηκε» να φωνάξει πως μια παράσταση που ασελγεί τόσο πολύ στο σώμα του αρχαίου κειμένου δεν του είναι ούτε αρεστή αλλά ούτε και ανεκτή.

380377569 318241500890813 4219216497793738941 n

Φιλόλογοι, θεατρολόγοι, σκηνοθέτες, θεατράνθρωποι, πόσοι και πόσοι δεν βγήκαν στα να αναθεματίσουν το «Ιππικό» αίσχος της υπερήφανα βολεμένης στο Εθνικό σκηνοθέτριας.

Παρ' όλα αυτά, λίγο ως πολύ, έγινε μεγάλη προσπάθεια από τα γνωστά «προοδευτικά και καλλιτεχνικά κέντρα της εγχώριας κουλτούρας» προκειμένου αυτό το εχθρικό κοινό να στιγματιστεί ως αδαές, συντηρητικό και ανίκανο να εκτιμήσει οτιδήποτε ξεφεύγει από απαρχαιωμένα στεγανά των εποχών της Παξινού και του Μινωτή. Κακές εποχές, ζέχναν δεξιού παρακράτους και συνταγματαρχών. Από αυτά τα χρόνια έρχεται υποτίθεται το γούστο μας και ακόμα και αν μας δείχνανε κάτι το αυθεντικά πρωτοποριακό και ταυτόχρονα όμορφο εμείς πάλι τα ίδια θα λέγαμε μιας και τα κριτήριά μας δεν φτάνουν για να εκτιμήσουν ακόμα και τα όμορφα παραδείγματα της σύγχρονης τέχνης.

Και ναι, υπάρχει όμορφη και παράλληλα σύγχρονη τέχνη σε κάθε είδος της. Ασχέτως του τί συχνά πλασάρεται ως τέτοιο και από ποιόν. Ερχόμαστε λοιπόν σε άλλη μια αριστοφανική παράσταση μιας αναμφίβολα επαναστατικής σκηνοθέτριας η οποία και αλλάζει πολλά πράγματα από το πρωτότυπο υλικό της.

Βέβαια, πόσες και πόσες παραστάσεις εδώ και πολλά χρόνια δεν ξέφυγαν παρασάγκας του αρχικού κειμένου τους… Ειδικά ο Αριστοφάνης που, κακά τα ψέματα, προσφέρεται λίγο περισσότερο για παρεμβάσεις μιας και το είδος της κωμωδίας του είναι αλληλένδετο με την αθηναϊκή ζωή του ύστερου 5ου αι π.

Είναι λογικό το σύγχρονο κοινό να μην μπορεί να γελάσει τόσο αυθόρμητα με μια ατάκα που κατακεραυνώνει έναν Αγάθωνα ή έναν Κλέωνα. Αντιθέτως, το αστείο μπορεί να είναι πολύ πιο λειτουργικό όταν στρέφεται εναντίον κάποιας προσωπικότητας της σημερινής πολιτικής ή καλλιτεχνικής show-business μας. Συχνά όμως αυτό ξεχειλώνεται, ξεφτιλίζεται και καταλήγει στα άνωθι αναφερόμενα εκτρώματα στυλ Κιτσοπούλου.

Και όμως, στα «Βατράχια» η προσαρμογή έγινε με μέτρο και δούλεψε

Είναι σίγουρα η παράσταση της θερινής σαιζόν αλλά και όχι αυτό ακριβώς που έγραψε ο Αριστοφάνης. Ως γνήσια παράσταση της Μπίρμπα, φαίνεται να αρχίζει στο σημείο ακριβώς όπου τελείωσε η άλλη sold out παράσταση της που σάρωσε φέτος, το “Όνειρο ενός Γελοίου”.

379640987 824834862701066 2063273836888613001 n

Που σημαίνει πως αν σας αρέσει το στυλ της, αυτή η “αιθέρια κίνηση”, ο λόγος του τρελού που είναι πιο γνωστικός απ' όλους μας και η αέναη αναζήτηση της αγάπης και της ομορφιάς, ε τότε θα λατρέψετε και τα Βατράχια. Τα Βατράχια που ΔΕΝ είναι οι Βάτραχοι του Αριστοφάνη αλλά κάτι παρεμφερές.

Εδώ περνάμε από την αναζήτηση του καλύτερου ποιητή στην αναζήτηση μιας καρδιάς που θα μάθει να αγαπάει σε έναν τόσο βρώμικο κόσμο. Εννοείται, καλό θα ήταν ο υποψήφιος θεατής να ξέρει και την αριστοφανική υπόθεση της ιστορίας μας καθώς η παράσταση της Μπίρμπα δεν στέκεται τόσο πολύ στην ανάδειξη της υπόθεσης όσο στο “επέκεινα” μήνυμά της. Εν ολίγοις, μην πάτε “αδιάβαστοι” αλλά και μην περιμένετε σκέτο Αριστοφάνη και έτσι θα το απολαύσετε κι εσείς.

Όσο για τις ερμηνείες, Σερβετάλης ως συνήθως ιδανικός ως ο “εν Χριστώ (ή εν Διονύσω) σαλός” και Σαράντης εξίσου ταλαντούχος στην κωμωδία όπως και στο δράμα, αμφότεροι εκπληκτικοί και ξεκαρδιστικοί.

Προφανώς υποβλητική μουσική, κινησιολογία, σκηνικά, φώτα, ωραία ρούχα… η παράσταση φέρει φαρδιά πλατιά την προσωπική υπογραφή της σκηνοθέτριας.

Νομίζω δικαίως είναι κάθε παράσταση sold out… απ ότι φαίνεται το κοινό αποδέχεται και το διαφορετικό εφόσον είναι καλαίσθητο και ηθικοπλαστικό και όχι προκλητικό και “βρώμικο”. Οπωσδήποτε να το δείτε αν βρείτε την ευκαιρία.

Παναγιώτης Δούμας
Παναγιώτης Δούμαςhttps://doumas.gr
Γεννήθηκε στην Αθήνα και είναι δημοσιογράφος και παραγωγός διαδικτυακών τηλεοπτικών εκπομπών. Φοίτησε στο Κολλέγιο Αθηνών και σπούδασε Νομικά & Ιστορία στο Φράιμπουργκ της Γερμανίας. Ήταν για χρόνια επιχειρηματίας και τα έτη 2012-2015 θήτευσε ως Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών. Έχει εργαστεί ως δημοσιογράφος στους δημοσιογραφικούς ομίλους DNM GROUP και ESTIA INVESTMENT GROUP και έχει αρθρογραφήσει στις εφημερίδες «Δημοκρατία», «ΕΣΤΙΑ», «Ελεύθερη Ώρα» και «Ελεύθερος Κόσμος», στο περιοδικό «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ» και στις ιστοσελίδες PRONEWS και NEWSBREAK. Είναι ανταποκριτής της γερμανικής εβδομαδιαίας εφημερίδας «Junge Freiheit». Είναι από τους βασικούς συντελεστές του Δικτύου Ελλήνων Συντηρητικών και του διαδικτυακού καναλιού Right2TheBone.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Εγγραφή

Πρωτοσέλιδα

Δημοφιλή

Πρόσφατα
ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Καλαϊτζάκης: «Να… δείρουμε στην άμυνα»!

Η Εθνική ομάδα των ανδρών είναι έτοιμη για την...

ΑΟ Φλοίσβος: Ανανέωσε ο Τόρες

Τη φανέλα του Φλοίσβου θα φορά και στη Volley...

Ξεκινά στην Εθνική Σλοβενίας ο Ντόντσιτς (vid)

Στη διάθεση του τεχνικού τιμ της Εθνικής Σλοβενίας ενόψει...

Ο Αβράμοβιτς φεύγει από την Παρτιζάν

Σε πάρα πολλές αλλαγές του ρόστερ της οδηγείται η...

Ηρακλής: Νέος προπονητής ο Άλεξιτς

Στον πάγκο του Ηρακλή θα κάθεται τη νέα σεζόν...